Köpvillkor


NordiskaDeko.se
webbshopen drivs av Swiss Trade AB med organisationsnummer 559330-1863

För att få handla på NordiskaDeko.se måste du vara minst 18 år och vara bosatt i Sverige. Genom att du skickar i väg din order så har du godkänt köpet och våra köpvillkor. Moms ingår i alla priser. Fraktkostnad tillkommer för köp under 500 sek eller vid hemleverans. 

Vi reserverar oss för pris-, text- och bild fel. Eftertryck, kopiering m.m. av Internetbutikens text och bilder är förbjuden.

BETALNINGSVILLKOR

Klarna Checkout/Klarnas betalningsalternativ

Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:

  • Betala inom 30 dagar: Betalningstid är 14 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 14 dagar finner du här.
  • Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation finner du här.
  • Betala Direkt: Automatisk dragning från ditt bankkonto: baseras på autogiro och ditt konto debiteras ca två bankdagar efter köpet genomförts eller att varan skickats. Villkoren för användande av autogiro finner du här.
  • Banköverföring: Ditt konto debiteras omedelbart efter att beställningen har lagts.
  • Swish: Betala via Swish tillsammans med Klarnas garanti
  • Du kan kontakta Klarnas kundservice direkt här.

Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.

För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår sekretesspolicy.

Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.

Klicka här för kompletta villkor gällande Klarna Checkout

LEVERANSER

Vid beställningar över 499 kr erbjuder vi fri frakt för mindre försändelser som skickas som varubrev eller paket till ombud beroende på paketets storlek och vikt. Paket med en vikt på mindre än 2 kg skickas som Postnord varubrev; kunden får automatiskt ett mejl med försändelse ID och det är kundens ansvar att spåra paketet på postnord.se och se till att ta emot paketet när det hemlevereras av Postnord. Om paketet försvinner från kundens dörr/postlåda betalar kunden för varornas värde via Klarna; ingen ersättning ges. Om kunden vill hämta sitt paket som väger mindre än 2 kg på ett serviceställe, kontaktar kunden oss via mejl vid beställningen och betalar en fraktkostnad på 100 kr via företagets swish nummer 1235995535 (Swiss Trade AB).

Vid större leveranser samt skrymmande paket levererar vi med samarbetspartner (DHL, Postnord) eller med egen bil inom Stockholmsområdet. När dina varor har anlänt till vårt lager kommer du att bli kontaktad av oss för att boka tid för leverans. Varorna levereras fraktfritt till tomtgräns/trottoarkant (ej inbärning) vid köp över 5 000 kr. Om du vill ha hjälp med inbärning, avemballering och bortforsling av emballage kan detta bokas i förväg med oss och en extra kostnad på 500–2000 kr tillkommer.

Din beställning levereras inom 2–4 arbetsdagar om varan finns på lager. Om din vara är en beställningsvara mer än 2 veckor leveranstider tillkommer beroende på leverantör/tillverkare. Vid semester- och högtider kan leveranser ta längre tid.

ÅNGERRÄTT OCH RETUR:

Observera att när du har lagt en beställning på vår hemsida kan vi tyvärr inte avbryta den om varorna har redan packats och skickats till dig. I så fall kan du returnera din beställning enligt nedan.

Vi följer Distansavtalslagen som ger dig 14 dagars ångerrätt efter mottagandet av leverans. Du som kund har rätt att returnera en vara och få köpesumman (med avdrag för fraktkostnad tur och retur samt hanteringskostnader) tillbaka om du inom 14 dagar efter mottagandet av leverans meddelar oss om att du vill utnyttja ångerrätten. Ångerrätten gäller inte om din vara är specialbeställd och tillverkad för dig, dvs varor med leveranstid längre än två veckor eller om du har använt/monterat den.

Enligt distansavtalslagen gäller också att varan skickas tillbaka i oförändrat skick, dvs oanvänd, i oskadad originalförpackning och i samma emballage den kom i. Öppna ditt paket försiktigt så att inte varan eller originalförpackningen kommer till skada. Om varan är förseglad (t.ex. örhängen) ska den vara obruten. Returer skickas till NordiskaDeko, Vendevägen 9, 18269 Danderyd och inte till ett postombud.

Om du önskar nyttja din ångerrätt, vänligen kontakta oss via mejl för att få en förbetald retursedel och följesedel innan du returnerar en vara. Följesedeln ska skrivas ut och läggas i paketet tillsammans med varan medan retursedeln ska tejpas utanpå paketet. Du står för eventuella skador under transporten tills vi mottagit returen. Därför är det viktigt att du packar paketet noga så att varan och originalförpackningen inte kommer till skada under frakten. Om varan har kommit in med luftkuddar/bubbelplast inne i originalförpackningen, returnera den på samma sätt för att undvika att varan eller originalförpackningen skadas under transport pga varans vikt. Du lämnar in returförsändelsen till ditt närmaste Postnord- eller DHL-ombud, alternativ upphämtning från samma adress som leveransen gjordes till, enligt instruktioner som du får från oss via mejl. Observera att returer till NordiskaDeko måste skickas in med fraktsedeln inom 14 dagar från att fraktsedeln skickats till dig.

Beroende på försändelsens storlek och vikt tar vi ut en returavgift på 200 kr för mindre paket och 600 kr för stora eller skrymmande paket. Avgiften dras automatiskt av på din återbetalning.

För mindre paket som väger max 10 kg och/eller är max 150 cm långt på någon av sidorna, gör vi 200 kr avdrag från återbetalningen. För retur av paket som väger över 10 kg eller är över 150 cm långt på någon av sidorna, tar vi ut en avgift på 600 kr som automatiskt dras från din återbetalning.

Har du frågor angående ångerrätt/retur är du välkommen att kontakta oss genom mejl till office@nordiskadeko.se.

Undantag från ångerrätten

Ångerrätten gäller inte om din vara är en beställningsvara som är specialbeställd för dig, dvs varor med leveranstid längre än två veckor. För att man ska kunna göra en retur måste varan ha funnits i lager när du köpte den. En beställningsvara till skillnad mot en lagervara är något som har tillverkats/beställts speciellt för dig. Du kan se detta i vår webbshop och/eller din orderbekräftelse.

Öppet köp eller bytesrätt gäller ej på outletvaror heller. Du kan se om din vara är en outletvara i vår webbshop och/eller din orderbekräftelse. Särskillda köpvillkor gäller vid köp av outletvaror.

Vid leveranstillfället får du som kund naturligtvis kontrollera varan för att fastställa dess skick och funktion. Däremot, om du har använt eller monterat varan och kastat eller skadat originalförpackningen gäller då inte ångerrätten. Öppna ditt paket försiktigt så att inte varan eller originalförpackningen kommer till skada. Om varan är förseglad (t.ex. örhängen) ska den vara obruten.

BYTE

Vi utför inga byten. Kunden får lägga en ny order i webshoppen och vi hanterar produkten som en retur om kunden meddelar oss inom 14 dagar efter mottagandet av leverans.

AVBRYTA ETT KÖP AV BESTÄLLNINGSVARA

Om du önskar avbryta en beställning av en specialbeställd vara hjälper vi dig i den mån vi kan. Vänligen kontakta oss på office@nordiskadeko.se så fort du kan i så fall, helst inom 24 timmar från beställningstillfället. I vissa fall kan det vara möjligt att avbryta köpet även efter 24 timmar men endast under förutsättningen att vi också kan avbryta köpet hos vår leverantör, vilket inte kan garanteras. Att avbryta beställningen kan medföra kostnader för oss om varan har börjat tillverkats och/eller är på väg till oss, så förbehåller vi oss rätten att behålla den erlagda handpenningen. I samband med beställningen behåller vi alltid 50 % av ordervärdet som handpenning via Klarna.

Leveranstiderna kan inte garanteras. Vi förmedlar endast leverantörens ungefärliga leveranstider som kan variera vid olika tidpunkter. Att leveransen tagit längre tid än uppskattat är inte en godtagbar anledning att avbryta ett köp av beställningsvara.

ÅTERBETALNING

Återbetalningen genomförs efter din retur har mottagits, inspekterats och godkänts av vår lagerpersonal. Vid ångrat köp återbetalar vi köpesumman minus returavgift och eventuellt värdeminskningsavdrag. Beroende på försändelsens storlek och vikt tar vi ut en returavgift på 200 kr för mindre paket och 600 kr för stora eller skrymmande paket. Avgiften dras automatiskt av på din återbetalning. Det kan ta upp till 15 dagar från den dag du har returnerad varan tills återbetalningen genomförs.

Vi förbehåller oss rätten att göra ett värdeminskningsavdrag om vid mottagandet av retur, varans skick har förändrats så att den inte längre går att sälja den vidare utan att göra ett avdrag på försäljningspriset. Värdeminskning kan bero på att varan har använts, hanterats i större omfattning än nödvändigt eller originalförpackningen har blivit skadad. Vår lagerpersonal inspekterar och bedömer vid varje retur eventuellt avdrag, men det minsta avdraget är 200 kr. I vissa fall kan vi inte acceptera en retur om vi bedömer att varans skick är sådan att det inte går att sälja den vidare.

Återbetalningen görs via samma betalningsalternativ som användes vid köptillfället om ej annat är överenskommet.

OUTLÖSTA PAKET ELLER EJ MOTTAGNA HEMLEVERANSER

Om en beställning inte hämtas ut från uthämtningsstället uppstår också kostnader. Försändelsen ligger kvar hos postombudet i max 14 dagar innan det skickas tillbaka till oss. Om paketet inte hämtas ut och kommer i retur till oss debiterar vi en avgift på 250 kr som dras av automatiskt från det belopp som ska återbetalas. Om din vara inte omfattas av ångerrätt kommer vi att kontakta dig för ett nytt leveransförsök och mer kostnader tillkommer.

Vid hemleverans av större paket kommer transportfirman/vår egen chaufför att meddela leveranstid eller kontakta dig för att boka tid för leverans. Om du inte tar emot din hemleverans av större paket kommer du att debiteras för varje påbörjat nytt leveransförsök minst 690 kr, beroende på storleken på beställningen. Om paketet skulle gå i retur pga att du ej tagit emot den så kommer du att debiteras även returkostnaden.

SÄRSKILDA KÖPVILLKOR VID KÖP AV OUTLETVAROR

Då du som kund köper en outletvara gäller vissa särskilda villkor. Outletvaror kan exempelvis vara; begagnat, returer, defekta på olika sätt, överskottslager eller skyltexemplar. Priset är kraftigt reducerat för att kompensera för varans skick. Eventuella fel kan exempelvis vara att varan är smutsig, repig eller har något annat märke. Men varan kan likväl vara i nyskick och komma i ouppackat emballage. Samtliga outletvaror säljs i befintligt skick. Du som kund har undersökningsplikt och vi rekommenderar dig därför att komma in och se produkten i vår butik eller på vårt lager om du har möjlighet. Fler bilder kan skickas på begäran.

Vi har ett begränsat antal av varje vara och utbudet varierar. Först till kvarn gäller alltid. Vi reserverar oss för eventuella slutförsäljningar, lagerdifferenser och tekniska felaktigheter samt förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera detta. Öppet köp eller bytesrätt gäller ej på outletvaror.

REKLAMATIONER

Vid felleverans av vara eller fel antal, meddela oss via mejl på office@nordiskadeko.se med ordernummer så fort du har upptäckt felet, så att vi får rätta till det. Vi kommer att skicka ut en retursedel till dig. Vänligen returnera eventuellt fel levererade varor i oskadat skick och i originalförpackning och bifoga följesedel så snart som möjligt.

Vid leveranstillfället får du som kund naturligtvis kontrollera varan för att fastställa dess skick och funktion. Vid synlig skada eller felaktig funktion kontakta oss via mejl på office@nordiskadeko.se med ordernr samt bilder och förklaring om vad som hänt så fort som möjligt så fortsätter vi ärendet därifrån. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

Vi lämnar 2 års garanti på våra varor enligt gällande konsumentlag om inget annat anges, dock med undantag för förbrukningsvaror. Garantin gäller om någon vara, trots normal användning, skulle gå sönder eller vid dolt fel. Garantin gäller från inköpsdatum och omfattar reparation av fabrikations- och materialfel och täcker inte normalt eller onormalt slitage pga användning/felaktig användning alt handhavandefel.

TRANSPORTSKADOR

Synlig skada vid utlämning:

Hämta ej ut skadat paket utan anmäl skadan direkt till utlämningsstället.

Upptäcks skada vid utlämningen ska Kunden reklamera till utlämnande PostNord service point genom att på kvittens delen ange skadans omfattning och skall vara bekräftad av personalen på service point.

Dold skada:

Upptäcks dold skada i senare skede ska detta reklameras snarast, dock senast 2 dagar efter att godset kvitteras. Vid för sen reklamation kan innebära att kunden inte erhåller någon ersättning.

Logga in